۱۳۹۶ شهریور ۲۰, دوشنبه

شهادت” داوطلبانه افغانها در ازای کارت اقامت ایران و حقوق ماهانه

 



هفته‌نامه‌ فرانسوی”لوپوئن” در تازه‌ترین شماره خود گزارشی از ایران و افغان‌های مقیم این کشور هم منتشر کرده است.


به گزارش «محبت نیوز»این هفته‌نامه در گزارشی از ایران، از زندگی افغان‌هایی نوشته که از سوی جمهوری اسلامی برای جنگ در سوریه فرستاده و در آنجا کشته می‌شوند.
لوپوئن با اشاره به اینکه حمایت همه‌جانبه ایران در امور نظامی و مالی از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از ابتدای جنگ در این کشور آغاز شده، همچنین نوشته که علاوه بر اسلحه و پول، ایران نیروهای شیعه افغان را هم برای جنگ به سوریه می‌فرستد.
خبرنگار این روزنامه گزارش خود را با سرزدن به بهشت‌زهرای تهران آغاز می‌کند. قطعه ۵۰ بزرگترین قبرستان تهران به “مدافعان حرم” اختصاص دارد. کسانی که به گفته مقامات ایرانی به طور “داوطلبانه” به سوریه رفته‌اند.
به نوشته لوپوئن، ایران از آغاز بحران و جنگ داخلی در سوریه هزاران نیروی سپاه پاسداران را به این کشور فرستاده که دست‌کم ۵۰۷ نفر از آنها تاکنون کشته شده‌اند. اما در قبرستان اندکی آنطرف‌تر از قبور این افراد که به قطعه “قهرمانان” شهرت دارد، قبرهای بسیار ساده‌ای قرار دارد که هیچ‌توضیحی در مورد صاحبان آنها داده نشده، حتی بسیاری از آنها سنگ هم ندارد.
خانواده آنها هم که برای دیدار این درگذشتگان به بهشت زهرا می‌آیند محتاطانه و بی‌سرو صدا می‌آیند. اینها افغان‌هایی هستند که در سوریه کشته شده و اینجا در حاشیه قطعه ۵۰، غریبانه دفن شده‌اند. روی قبرهای این افراد، نه پرچم ایران هست و نه پرچم افغانستان و نه هیچ نشانی از اینکه آنها چه کسانی بوده‌اند.
همسر یکی از این افغان‌ها که بر مزار شوهر “شهید” خودش آمده به خبرنگار لوپوئن می‌گوید که او یک روز خبر داده که “برای دفاع از حرم زینب به سوریه می‌رود چون او در خواب چنین درخواستی کرده است.”
این زن ۲۶ ساله که معصومه نام دارد مدعیست هیچ فشاری از جانب مقامات ایرانی برای حضور افغان‌ها در جنگ سوریه نبوده، در ادامه هم می‌گوید: “هیچ کس از ما چنین درخواستی نکرد. ما خودمان خواستیم که برای دفاع در جنگ سوریه شرکت کنیم.”
لوپوئن توضیح می‌دهد که از سال ۲۰۱۴ که لشگر فاطمیون متشکل از افغان‌های مقیم ایران توسط سپاه پاسداران تشکیل شده تا در کنار نیروهای خارجی مدافع بشار اسد بجنگند، تاکنون دست‌کم ۷۳۲ افغان کشته شده‌اند.
به نوشته این هفته‌نامه فرانسوی، خانواده این “شهید” ده سال پیش از قندهار گریختند تا از جنگ در افغانستان در امان بمانند. وقتی به ایران رسیدند مدت‌ها بدون کارت اقامت و پول بودند. اما به گفته معصومه، همسرش از وقتی وارد لشگر فاطمیون شد، ماهانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرد. بعد از مرگ او هم بازماندگان او ماهی ۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند و همچنین همسر و فرزندانش صاحب کارت اقامت شده‌اند.
معصومه می‌گوید: “شوهرم شب پیش از رفتنش به سوریه از من خواست که مراقب بچه‌ها باشم و گفت که او دیگر برنمی‌گردد.”
خبرنگار لوپوئن در ادامه می‌نویسد: برای درک وضعیت افغان‌های مقیم ایران کافی‌ست سری به میدان هفت‌تیر در مرکز تهران بزنید.
در هوای بالای ۳۵ درجه تابستان، چندین جوان افغان مشغول دستفروشی هستند. مجتبی یکی از آنهاست که ۱۹ سال دارد و از هرات آمده است. او که هفت روز هفته از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۳ شب کار می‌کند می‌گوید که راهی به جز آمدن به ایران نداشته، هرچند دلش می‌خواسته در کشورش بماند و تحصیلاتش در رشته مهندسی را ادامه دهد. مجتبی پیش از آنکه از ترس ماموران شهرداری بساط وسایلش را جمع کند و بگریزد البته می‌گوید که رفتن هموطنانش به جنگ در سوریه هیچ ربطی به دین ندارد.